وبلاگ شخصی میلاد کرامتلو

طراحی بازی

سلام
این وبلاگ برای به اشتراک گذاری آموخته های شخصیم در زمینه بازی سازی و طراحی بازی راه اندازی شده است .
بنده در حال حاضر در استودیوی بازی سازی دیاکوگیمز فعالم
آی دی تلگرام: MiladKeramatloo@

طبقه بندی موضوعی

شروع بازی سازی با بازی کژوال

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۵ ب.ظ

 

در این مقاله ابتدا به توضیح مختصری از بازی و بازی کژوال پرداخته ام و سپس مقاله آقای رافائل رودریگوئز رو که ترجمه کردم در انتهای مقاله قرار دادم

چرا بازی ساخته می شود؟

برای به اشتراک گذاری یک رویا.

آدم های خلاق دوست دارند که رویا ها، اندیشه ها، و جهان هایشان را به اشتراک بگذارند. یک هنرمند می خواهد جهان مخصوصی را به شما نشان دهد، موسیقی دان می خواهد که شما جهان مخصوص را احساس کنید، برنامه نویس می خواهد شما جهان مخصوص را آزمایش کنید و بازی ساز می خواهد که شما آنجا باشید.

 

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه به فردی که علاقه مند به بازی سازی است بگوییم که برای شروع بازی سازی باید چه کار کند، به او می گوییم: بازی کژوال بساز.

 

بازی کژوال چیست؟

بازی هایی که در آن فواصل زمانی برد یا باخت کوتاه  باشد و گیمر آن را بسیار راحتر از بازی های جنگی و اکشن بازی کند.

 

بازی کژوال نوعی سبک بازی است که در آن هدف اعطای امتیازات بالا، کوتاه بودن زمان به اتمام رساندن مراحل، سادگی قواعد و از همه مهمتر داشتن مخاطب عام است. Angry Birds  و  Cute The Ropeنمونه ای از بازی های موفق کژوال هستند که تمامی ویژگی های بالا در آنها به خوبی پیاده سازی شده است.

و به خاطر داشته باشید: اغلب بازی سازان بزرگ روزی بازی کژوال ساخته اند

 

چرا بازی کژوال؟

 

اگر بخواهیم بدون هیچ مقدمه ای به این سوال پاسخ دهیم می توانیم بگوییم چون بازی های کژوال به تعداد افراد کمی برای ساخته شدن نیاز دارند، بازی سازان بازی کژوال می سازند. مشکل اصلی کسانی که می خواهند بازی بسازند همین مسئله است که یا تیم بزرگ و توانمندی در اختیار ندارند و یا نمی توانند از پس هزینه های داشتن یک تیم بازی ساز بزرگ و قدرتمند بر آیند. یک تیم بازی ساز دارای گروها ی مختلفی است ولی فردی که بازی کژوال می سازند خودش مسئولیت تمامی کارها از قبیل طراحی کاراکتر ها، صداگذاری ، کدنویسی و طراحی بازی را برعهده می گیرد لذا همین مسئله است که بازی ساز برای ساخت یک بازی کژوال باید ایده خوبی داشته باشد تا گرافیک خوب، چون فرد باید تمامی کارهارا خودش انجام دهد و به عنوان مثال اگر بخواهد گرافیک بازی را بالا ببرد باید وقت زیادی را روی گرافیک بگذارد که روند توسعه بازی را بسیار کند می کند. اغلب بازی سازان توانایی خود در ساخت بازی را با بازی کژوال محک می زنند. اگر بازی سازی را مثل ساختمان سازی در نظر بگیریم فردی که می خواهد در آینده یک ساختمان با هزینه مالی زیاد و البته تعداد کارگران و مهندسان زیاد بسازد بدیهی است که باید ابتدا توانایی ساخت یک ساختمان کوچک را داشته باشد.

 

 

برای ساخت یک بازی کژوال به چه چیزی نیاز دارم؟

یک موتور بازی

صدا و کاراکتر

ایده

 

موتور بازی؟؟؟؟

بله،  موتور بازی یا به انگلیسی Game Engine برنامه ای است که معمولاً دارای چهار سیسم یا موتور اصلی است:

  • موتور رندرگیری
  • موتور صدا
  • موتور فیزیک
  • هوش مصنوعی

 

روند کار این است که تمامی صدا ها، انیمیشن ها، کد ها ، مدل ها و هر چیز دیگری که بازی شما دارد را وارد آن می­کنید و بعد با کنار هم قرار دادن آن یک بازی می سازید.

کدام موتور بازی؟

موتورها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که ساخت بازی های مختلفی را ممکن می کند، اما موتور بازی "یونیتی" پیشنهاد خوبی برای ساخت بازی کژوال است.

چرا یونیتی؟

روند توسعه بازی در یونیتی نسبت به سایر موتورهای بازی بسیار سریعتر است.

یونیتی دارای دو دید دوبعدی و سه بعدی است که کار را برای ساخت بازی دوبعدی بسیار راحتتر می کند.

یونیتی برای 26 پلتفرم خروجی می گیرد.

یونیتی پشتیبانی بسیار قوی ای برای حل مشکلات کاربران خود در زمینه های مختلف از جمله برنامه نویسی دارد

 

خب من توانایی طراحی را ندارم، بازی نسازم؟

از کلیپ آرت استفاده کن

من توانایی ساختن صدا را ندارم، یک استدیو را استخدام کنم؟

نه، از فایل های آماده صدا در گوگل استفاده کن

من نمی توانم به خوبی کدنویسی کنم، پس به کار دیگری فکر کنم؟

مسئله ای نیست شما نیازی به کدنویسی ندارید.فقط ایده یک بازی خوب را داشته باشید، در خیلی حالات بازی نیاز به کدنویسی ندارد؛ بازی های کارتی و روی برد نمومنه های خوبی هستند.

 

 

 

استان یاروکی:

"مهم نیست که امتیاز شما چند است، مهم این است که شما از آن لذت ببرید و بخواهید که دوباره آن را بازی کنید."

نکته مهم در ساخت بازی این نیست که ببینید چه چیزی بازی شما را بهتر می کند، چیزی ساخته می شود که  شما بخواهید آن را بسازید.

 

 

چند نکته برای ساخت بازی کژوال (نوشته شده توسط رافائل رودریگوئز)

 

  • سادگی شکل

در پرندگان خشمگین، خوک ها تخم پرندگان را دزدیدند و حالا آنها نیاز دارند تا دوباره آنها را به دست آورند. یک غورباغه در مقابل در خانه شما افتاده و وظیفه شما این است که به آن با آب نبات غذا دهید. یک سبب و دلیل بدون ابهام خلق کنید که به چه جهت باید بازی انجام شود.

 

 

  • سادگی انجام بازی

با استفاده از یک انگشت شما می توانید یک نخ را پاره کنید، پرنده های کوچک را پرتاب کنید و یک نینجای پرنده بسازید. بازی نامه نکته کلیدی است به دلیل اینکه این توانایی را داراست که بازی را همواره آزادانه تر کند و هزاران نسخه بفروشد. این دلیلی است که بازی ها باید منطق ساده ای داشته باشند با استفاده نکردن از کنترل های پیچیده

  • تخریب آزاد

هر پیروزی کوچک یک موفقیت است، در بازی های کژوال بازیکن با کارهای کوچک پاداش داده می شود که این انگیزه ای برای ادامه دادن بازی است. منطق ساده این است: همیشه بازیکنان را شاد نگه دارید.

 

 

 

 

  • بازخورد ثابت

بازی اغلب باید به بازیکنان خود بگوید که حرکتش درست بوده است یا نه. به وسیله استفاده بیش از حد از افکت های صوتی این امر ممکن می شود با صدای فریاد یا صدای پیروزی. این برقراری ارتباط بین بازی و بازیکن، بازی را سرگرم کننده تر می کند.

 

 

 

 

  • بارگذاری مراحل جالب

اگر بازی با قانون  "سادگی شکل" و "سادگی انجام" ساخته شده باشد، شما چیزی نیاز دارید و می خواهید به هر طریقی که هست چالش را هنوز هم نگه دارید، چه طور؟ خیلی ساده: قابلیت "بارگزاری مراحل جالب". شما در نهایت این احساس را به بازیکن می دهید که با خود می گوید: "مرحله قبل جالب بود، یک بار دیگر انجامش میدهم"

 

  • سخت به نظر برسد

ما در اینجا در مورد بازی های ساده صحبت کردیم، اما تعدادی از بازیکنان بازی های پیچیده را دوست دارند، که میخواهند بر سایر بازیکنان برتری داشته باشند، در اینجا شما نیاز دارید با طراحی چالش های سخت تر و به عنوان مثال با طراحی مکانیک هایی که کارایی بازیکن را می سنجند (مثل پیروزی با سه حرکت) او را به چالش بکشید.


 

  • به دست آوردن اشیاء با ارزش

یک بازی کژوال خوب، باید لیستی عظیم از اشیائی که بازیکن می تواند به دست آورد داشته باشد، که بازیکن دوباره مراحل را نگاه کند و ببیند که آیا می تواند این کار را بهتر انجام دهد یا نه.


 

  • فیزیک جالب

در بازی کژوال خود پرش ها ، پرتاب ها و افتادن ها را هم اضافه کنید

چرا؟ فقط به دلیل اینکه

قطعاً وقتی فیزیک در بازی باشد بازی جالبتر می شود

 

  • شخصیت دوستی داشتنی

دوست داشتنی، دوست داشتی و دوست داشتنی......

مردم معمولاً با کاراکتر های دوست داشتنی همدردی می کنند، مثل همه بازی های کژوال موفق شما هم این ویژگی را به خاطر داشته باشید

 

     پاتریک ویت:

  "  بازی های بزرگ همه چیز را ندارند، آنها فقط دارای یک سری کار محدود خوب هستند."

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
میلاد کرامتلو

نظرات  (۱)

ساده ، زیبا و مختصر بود . سپاسگذارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی