وبلاگ شخصی میلاد کرامتلو

طراحی بازی

سلام
این وبلاگ برای به اشتراک گذاری آموخته های شخصیم در زمینه بازی سازی و طراحی بازی راه اندازی شده است .
بنده در حال حاضر در استودیوی بازی سازی دیاکوگیمز فعالم
آی دی تلگرام: MiladKeramatloo@

طبقه بندی موضوعی

طراحی دشمن برای بازی - همه میخوان که تو بمیری

پنجشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۹ ب.ظ

این مقاله ترجمه بخشی از کتاب level up آقای Scott Rogers

مبحث طراحی دشمن مبحث طولانی و نسبتا پیچیده ایه و نکات و قواعد خاص خودشو داره و از اونجایی که بخشی از سند طراحی بازی به طراحی دشمنا مربوط میشه پس طراح بازی باید توانایی طراحی دشمن رو هم داشته باشه، خب واسه همین ترجمش کردم!

همه میخوان که تو بمیری – دشمن در طراحی بازی

یکی از دلایل محبوبیت بازی های ویدئویی اینه که مجموعه ای از موجودات میخوان تو رو بکشن: موجودات فضایی، ربات ها، دزدان دریایی، انگل ها ، مزدوران و گاهی وقت ها قارچ ها ( آدم یه چیزایی تو بازی میبینه مثل کیبرد، قوطی، مانیتور و... که دارن دنبالت میکنن تا تو رو بکشن!) حالا از دشمنای بازی های مدرن امروزی میگذرم که دارن با شمشیر و نیزه میجنگن و یهو میبینی یه تفنگ در میارن!

درسته، خیلی از بازیای امروزی شیوه دیگه ای از نبرد رو استفاده میکنن، مثل جنگ زمان، جنگ منابع و..

خب شما میخواید یه دشمن طراحی کنید؛ اما یه سری نکات بسیار مهم وجود داره

تا به من میگن یه دشمن طراحی کن، یه اسکلت رو میکشم و به اون دو تا بال خفاش میدم، اما به این نکته فکر نمیکنم که این دشمن چه طور میخواد به بازیکن ضربه بزنه و اونو بکشه. پس باید یک سری نکات در نظر گرفته بشه:

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

شما ابتدا نیاز دارین تا "عملکرد" دشمن رو تعیین کنید، خیلی چیزا وابسته به نوع طراحی شما است، مثل اینکه برنامه نویس چه طور باید واسه دشمن کد برنه؟ مدلساز باید اونو چه طور مدل کنه؟ چه طور انیماتور اونو اسکلت بندی کنه؟ چه طور هنرمند اونو تکسچر بزنه؟ همه اینا وابسته به طراحی شماست.

 برخی ویژگی های مهم یه دشمن:

  •    اندازه
  •    رفتار
  •    سلامتی (میزان خون)
  •    سرعت
  •    حمله

همه خصوصیات بالا همراه با سبک مرحله شما ، به شما این اجازه رو میده که تصمیم بگیرید که دشمناتون چه طور باشن، شبیه چی باشن و وقتی شما بازی رو شروع می کنید چه طور با هم همکاری میکنن تا شما رو بکشن!

نکته مهم اینه که اینو بدونید اگر یه دشمن رو دوباره و دوباره و دوباره از نو طراحی کنید، میتونه بسیار روحیه تیم سازنده رو تخریب و کلی وقت و پول رو تلف کنه، چون کارای مدلسازی،تکسچر زدن، اسکلت بندی،انیمیت کردن و کد زدن باید دوباره انجام بشه.

اندازه

اما صحبت در مورد اندازه ؛ دشمنا در اندازه های متفاوتی هستند که بر اساس کاراکتر اصلی بازی تعیین میشه:

کوچک: دشمن از کمر کاراکتر اصلی بلندتر نباشه

متوسط: دشمن تقریبن هم قد کاراکتر اصلی باشه

بزرگ: دشمن بلندتر از کاراکتر باشه (میتونه چند سر باشه)

خیلی بزرگ: دشمن حداقل دو برابر کاراکتر اصلی باشه

غول پیکر: دشمن اونقد بزرگ باشه که واسه اینکه کامل اونو ببینین باید از دور بهش نگا کنین

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

خب چرا اندازه دشمن مهمه؟ چون تعیین میکنه بازیکن باید چه طور با اون مبارزه کنه، به عنوان مثال دشمن کوچک رو میشه با حملات کوچکی مثل مشت زدن یا لگد زدن کشت، یا دشمن بزرگ رو فقط میشه با پریدن و زدن ضربه به سر اون کشت، هر دشمن باید "روشی برای مقابله و حمله" داشته باشه: مثلن دشمن متوسط رو باید بشه با حملات پایین و متوسط کشت. و بشه به دشمن بزرگ با حملات پایین، متوسط و بزرگ ضربه زد.

اندازه - خون

اندازه همچنین "سلامتی"(یا چیزی که همه مون به عنوان خون میشناسیمش)  دشمن رو هم تعیین میکنه. دشمن بزرگتر خون بیشتری داره از یکی که کوچیکتره که همین مسئله باعث میشه باس ها بزرگتر باشن.

علاوه بر اینا اندازه میتونه شیوه دفاع بازیکن رو هم تعیین کنه ( فقط یادتون باشه، دشمن خیلی بزرگ میتونه به بازیکن حس یه قهرمان رو بده).

اندازه - خون - رفتار

خب حالا اندازه رو تعیین کردیم، از خودتون بپرسین، "رفتار" دشمن من چه جوریه؟

دشمن من چجوری حرکت میکنه؟

دشمن وقتی میخواد بجنگه چه کار میکنه؟

دشمن وقتی ضربه میخوره چه کار میکنه؟

اینا رو بپرسین، اونوقت شالوده یه دشمن تنومند رو دارین. هدف اینه که وقتی رفتار دشمن رو طراحی میکنین، رفتارها رو تکرار نکنین یا به زبان ساده تر، رفتار دشمن رو طوری طراحی کنید که تکمیل کننده هم دیگه باشن.

انواع رفتارا برای یه دشمن (گشت زن – تعقیب کننده - تیر انداز - پرواز کننده - بمب زن - پنهان شونده - غیب شونده - همزاد) و یه توضیح مختصر از هر کدوم:

رفتار گشت زن: به چهار طرف حرکت میکنه و مواظب همه چی هست، البته حرکات میتونه فراتر از این باشه اما حرکا پایه ای همینه

رفتار تعقیب کننده:  گشت زن تبدیل به تعقیب کننده میشه اگر بازیکن رو ببینه و بازیکن رو دنبال میکنه تا به اون برسه.

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

رفتار تیر انداز: دشمنی که چیزی رو شلیک کنه

رفتار محافظ (گارد): دشمنی که اولویت هوش مصنوعی اون محافظت از یه مکان یا یه چیزه، تا اینکه دشمن رو دنیال کنه یا بهش همه کنه.

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

رفتار پرواز کننده: دشمنی که پرواز میکنه، یه دنبال کننده پرنده است اما کلاس بندی خاص خودشونو دارن.

رفتار بمب زن: پرواز کننده ای که از بالا حمله میکنه، معمولا تو بازی های دوبعدی استفاده راحتتری نسبت به بازی ای سه بعدی دارن

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

پنهان شونده: دشمنی که یه جایی پنهان میشه و یهو میاد بیرون و باهاتون میجنگه

غیب شونده: دشمنی که میتونه مکان خودشو با غیب شدن تغییر بده و بازیکن باید سریع بشه حمله کنه

همزاد: دشمنی که شبیه کاراکتر اصلی بازی عمل میکنه اما هوش کمتری داره

 

اندازه - خون - رفتار - سرعت

سه نوع سرعت حرکت و نکات:

آهسته: وقتی میخواین از یه دشمن به تعداد زیاد استفاده کنین گزینه خوبیه ، زامبی ها مثال پرکاربردی از این نوع حرکتن

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

متوسط: شبیه سرعت حرکت و حمله کاراکتر اصلی (بازیکن)

سریع: دشمنی که خیلی سریع حمله میکنه و خیلی سریع عقب نشینی میکنه (شایدم سریع بپره)، دشمنای سریع به وفور تو بازی های اکشن استفاده میشن، که بازیکن فرصت کمی برای ضربه زدن به اونا داره، فقط اونقد سریع نسازین که بازیکن نتونه به اونا ضربه بزنه و اعصابش خرد بشه و از بازی بیاد بیرون و بازیتونو پاک کنه.

اندازه - خون - رفتار سرعت - حمله

انواع حملات (به دلیل طولانی شدن نمیتونم توضیح بدم و فقط نام میبرم که مشخصه خودش):

  • حمله تن به تن
  • حمله با اسلحه
  • حمله به صورت پرتابی (یا اصطلاحن پروجکتایل)
  • صدمه زدن مداوم
  • حمله از راه خیلی دور

 

image from Level Up! © Scott Rogers 2015

نکات کلیدی و پایانی:

  • دشمن باید مبارزه کنه نه دوری و اجتناب
  • دشمنا خیلی غارتگرن
  • دشمنا کلید دارن
  • دشمنا مسیر رو بستن
  • دشمنا میخوان مسخرت کنن
  • دشمنا میخوان بگن تو خیلی خفنی (با یه مشت چهار تاشونو پرت میکنی، اما بدون اونا دویست نفرن! اما در کل خیلی خفنی که با یه مشت چن تا شونو میزنی)
  • دشمنا از صلح با تو متنفرن (دشمنو کسی نسازین که یه لبخند محبت آمیز زیر لبش داره)
  • این حس رو به بازیکن بدید که از دشمنا متنفر باشه
  • تعادلی بین قدرت، اندازه و سرعت بازیکن رو رعایت کنین
  • اگه دشمن غول پیکر میسازین، پس یه دوربینم بذارین که اونو از دور ببینه
  • جایی که دشمن مبارزه میکنه به اندازه خود دشمن مهمه 

 

 http://miladkeramatloo.blog.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۱
میلاد کرامتلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی