وبلاگ شخصی میلاد کرامتلو

طراحی بازی

سلام
این وبلاگ برای به اشتراک گذاری آموخته های شخصیم در زمینه بازی سازی و طراحی بازی راه اندازی شده است .
بنده در حال حاضر در استودیوی بازی سازی دیاکوگیمز فعالم
آی دی تلگرام: MiladKeramatloo@

طبقه بندی موضوعی

افسانه سند طراحی بازی

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۲۴ ب.ظ

ترجمه بخشی از کتاب  The art of game design- a book of lenses نوشته Jesse Schell و Level UP آقای  Scott Rogers و سایر مقالات

 مقدمه

همه چیز بازی به صورت مختصر در سند طراحی بازی گردآوری می شود و البته تعداد صفحات بستگی به بزرگی بازی داد، به عنوان مثال کاملن واضح است که بازی تتریس و GTA در تعداد حجم سند طراحی با هم متفاوتند.

سند طراحی بازی، ته تونل تاریک توسعه بازی را روشن میکند

وقتی در تونل تاریک و پر پیچ و خم بازی سازی قرار دارید، سند طراحی بازی آنجا را برای شما روشن میکند و میدانید که چه میخواهید انجام دهید و مسیر های پیشرو را هم میدانید و این مسئله باعث میشود روند توسعه بازی بسیار سریع تر از وقتی شود که این سند را ندارید.

افسانه سند طراحی بازی

طراحان بازی مبتدی و سایر رویا پردازان نظرات جالبی در مورد روند طراحی بازی دارند، کسانی که با قانون حلقه آشنا نشده اند معتقدند یک طراح بازی نابغه با یک کیبرد مینشیند و شروع به تایپ یک سند طراحی بازی عالی و بدون نقص میکند. وقتی که این شاهکار به اتمام رسید، او این سند را در دست می گیرد و به برنامه نویسان و هنرمندان میدهد تا آن را به واقعیت تبدیل کنند. اگر فقط فکر بیهوده طراحان این باشد:" اگر من بتوانم یک فرمت مناسب برای سند طراحی بازی پیدا کنم، میتوانم یک طراح بازی خوب نیز باشم. من پر از ایده ام – اما بدون این قالبت جادویی، راهی برای طراحی بازی وجود ندارد".

پس به شما میگویم: قالب جادویی وجود ندارد

این قالب جادویی وجود ندارد، و وجود نخواهد داشت. پس آیا این به این معنی است که سند بخشی از طراحی بازی نیست؟ نه _ سند یکی از بخش های بسیار مهم طرای بازی است. اما سند برای هر بازی و هر تیم متفاوت است. برای فهمیدن ساختار مناسب سند برای بازی خود، ابتدا باید اهداف را درک کنید.

اهداف سند طراحی

سند طراحی بازی شامل یکی از دو هدف حافظه  و ارتباط است.

حافظه

حافظه انسان وحشتناک است؛ طراحی بازی پر از هزاران تصمیم مهم در خصوص تعریف بازی است. خب این نکته مهمی مبنی بر اینکه شما قادر نیستید همه را به خاطر بسپارید. وقتی که میلیون ها ایده آماده در ذهن خود دارید، تصورش برای شما سخت است که آنها را فراموش کنید...اما دو هفته بعد، و بعد از دو ساعت طراحی تصمیم، فراموش کردن حتی مبتکرانه ترین راه حل ها بسیار ساده است. اگر شما به اهمیت ضبط تصمیم های خود پی ببرید، این امر شما را از زحمت پیدا کردن دوباره پیدا کردن یک راه حل فارق میکند.

ارتباط

حتی اگر خدا به شما نعمت حافظه قوی را هم داده باشد، شما ملزم به این هستید که تصمیم های مربوط به بازی خود را با افراد دیگر در تیم در میان بگذارید و "سند" موثرترین روش برای انجام این کار است. فرضا یک دیالوگ باشد، فردی آنرا میبیند و در مورد آن فکر می کند و معایب آنرا می نویسد و یا راهی برای بهتر کردن آن پیشنهاد می دهد. سند میتواند فکر های بیشتر و سریع تری را پیرامون یک تصمیم فراهم کند.

پس از مشخص شدن هدف شما، شش گروه انتظار دارند تا سند شما را ببیند که هر کدام دارای نوع مخصوص به خود هستند.

بخش طراحی

1-      مرور کلی بر طراحی بازی

2-      سند طراحی جزئی تر

3-      مرور کلی بر داستان

بخش مهندسی

4-      سند طراحی فنی

5-      مرور کلی بر خط مشی

6-      محدودیت های سیستمی

بخش هنری

7-      راهنمای هنری

8-      مرور کلی بر کانسپت آرت ها

بخش مدیریت

9-      بودجه بازی

10-   جدول زمان بندی پروژه

بخش نویسندگی

11-   راهنمای داستان

12-    نوشته ها (دیالوگ ها و..)

13-   آموزش بازی و راهنما

بازیکن ها

14-   زیر وبم بازی

و دوباره ، این اسناد؛ جادویی نیستند..... هر بازی سند خاص خودش را دارد، و هر کدام دارای دو هدف یادآوری و تعامل هستد که برای این منظور باید خود را کاوش کنید.

پس، ار کجا شروع کنم؟

از ساده شروع کن، در این حد که بگویی کار طراحی آغاز شده است، همه ایده های خود را که انتظار دارید تبدیل به بازی شوند را به صورت لیست وار در یک سند بنویسید. وقتی که لیست رشد پیدا کرد، حالا نوبت سوالاتی در مورد طراحی در ذهن شما به وجود می آید...این سوالات خیلی وخیم و مهم است، پس سریعا آنها را یادداشت کنید تا فراموش نشوند! روی طراحی کار کنید، در اصل به این معنی که به این سوالات پاسخ دهید. به تدریج ، لیست ایده های شما، برنامه ها، سوالات و پاسخ ها سند شما را رشد میدهند، افکاری را که میخواید به ذهن بسپارید و افکاری را که با آن ارتباط برقرار کنید را یادداشت کنید، سپس، شما یک سند طراحی دارید که بر اساس قالب جادویی نیست.

جمع بندی:

  • سند طراحی به ما کمک میکند تا فکر های بیشتری را پیرامون طراحی بازی فراهم کنیم
  • سند طراحی بازی دارای قالب جادویی نیست
  • سند طراحی بازی، باعث میشود تا از پاسخ دادن دوباره به مسائلی که قبلن حل کردیم خودداری کنیم
  • سند طراحی برای هر بازی و هر هدفی متفاوت است
  • سند طراحی برای شش گروه طراحی - مدریت – بازیکنان – مهندسان – نویسندگی – هنری نوشته می شود
  • همه چیز مث خمیره، سند طراحی شما در طی پروسه تولید تغییر میکنه

و در آخر از خود بپرسید:

ما  باید برای به خاطر سپردن در طول طراحی بازی، چه کار کنیم؟

در طول طراحی بازی، چه چیزایی هستند که لازم است در اختیار سایر اعضای تیم قرار گیرید ؟

اما خب بهتر است تا بعد از اجرای روش حلقه (یعنی کم کم و به صورت کلی به جزیی) ، سراغ یک قالب برویم تا سند برای سایر افراد مفهوم تر شود. پس....

یک نوع قالب بندی برای سند طراحی بازی، درون یک سند طراحی بازی معمولن این بخش ها نوشته می شود:

  • اهداف بازی
  • مرور کلی بر داستان
  • کنترل های بازی
  • نیازمندی های فنی
  • توضیحات میان پرده ها (اگر داشتید)
  • صفحه عنوان یا شروع ( اول بازی چه چیزی بیاد، عکس- ویدئو)
  • فلوچارت بازی (از صفحه شروع، تا باختن بازیکن)
  • صفحه بارگزاری(وقتی که صفحه در حال بارگزاریه ، بازیکن چی میبینه؟)
  • دوربین های بازی (اول شخص – سوم شخص – دو و نیم بعدی و... )
  • سیستم HUD (روی صفحه بازی چه چیزی نماییش داده شود؟ خون – میزان تیر و مهمات و....)
  • کاراکترهای بازیکن
  • دارایی های بازیکن
  • خون
  • سیستم امتیاز دهی
  • وسایل نقلیه درون بازی
  • مراحل و جهان ها (نام مرحله- تم مرحله- جنگی – کوهستانی و...)
  • مکانیک های کلی بازی
  • دشمنان (و این که هر دشمن در چه مرحله ای نمایان می شود)
  • باس ها (در چه مرحله ای با چه باسی مواجه میشود)
  • کاراکتر های نا بازیکن (کاراکتر هایی در بازی که بازیکن نیستند- نام –جنس و...)
  • بازی های کوچک درون بازی (اگه داشتید)


miladkeramatloo.blog.ir


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۸
میلاد کرامتلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی