وبلاگ شخصی میلاد کرامتلو

طراحی بازی

سلام
این وبلاگ برای به اشتراک گذاری آموخته های شخصیم در زمینه بازی سازی و طراحی بازی راه اندازی شده است .
بنده در حال حاضر در استودیوی بازی سازی دیاکوگیمز فعالم
آی دی تلگرام: MiladKeramatloo@

طبقه بندی موضوعی

مکانیک - داینامیک و زیبایی شناسی در بازی

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۶ ب.ظ

بحث مکانیک، داینامیک و زیبایی شناسی از جایی کلید خورد که اولاً یک نگرش جدید نسبت به بازی ها به وجود آمد و دوماً به دسته بندی اشتباه بازی های رایانه ای پی برده شد.

اما یک تعریف کلی و خلاصه از هر یک از این سه مورد:

مکانیک

قوانین و ریاضیاتی که در بازی پیاده سازی می شود را مکانیک گویند، در حالت کلی تر هر سازو کاری که در بازی وجود داشته باشد مانند فیزیک بازی و یا سیستم سلامتی و ...

داینامیک

حرکاتی مانند به اطراف رفتن و یا جنگیدن با هیولا و یا انجام حرکات پارکور را در نظر بگیرید، داینامیک در حالت کلی حرکات یا اقداماتی که بازیکن با انجام بازی آن ها را تجربه کرده و در بازی استفاده می کند.

زیبایی شناسی

چیزی که بازیکنان را به سمت بازی ما می کشد و باعث جذابیت و سرگرمی بازی ما می شود همین زیبایی شناسی است. در واقع چیزی که بازی ما ارائه می کند تا با آن بازیکنان را جذب کند زیبایی شناسی نام دارد، برای نمونه میتوان به فانتزی بودن یک هیولاکش یا دریاداران یا سربازان اشاره کرد.

نکته:

مکانیک ها در کنار هم داینامیک بازی را می سازند، که داینامیک خود حالتی از زیبایی شناسی بازی است که اجرا می شود.

بازی را میتوان به سه مرحله زیر تجزیه کرد:

و با دید جدید:

واضحتر:

طراحان بازی با مکانیک های خود شروع به طراحی بازی می کنند اما باید توجه داشت که بازیکنان بیشتر تعامل و تجربه را با بخش زیبایی شناسی بازی دارند متاسفانه در برخی از موارد بازی سازان فقط بر روی مکانیک ها توجه می کنند و بر روی زیبایی شناسی بازی فکری نمیکنند خروجی این گونه طراحان معمولا یک بازی بد خواهد بود.البته یک طرز تفکر بدتر نیز وجود دارد که بعضی از طراحان فکر می کنند که مکانیک های خاص منجر به یک بازی با زیبایی شناسی خاص نیز میشود.

خب در ابتدای مقاله به این که دسته بندی بازی ها دارای معایبی است اشاره شد، پس نگاهی به دسته بندی بازی ها می اندازیم:

ژانر های فیلم ها معمولا درام، اکشن ،کمدی و یا ... است

ژانر های بازی ها اول شخص، استراتژیک و یا نقش آفرینی است.

ژانر های فیلم به دلیل مزمون فیلم ها نام گزاری شده اند به عبارت دیگر تجربه ای که شما در هنگام دیدن فیلم به دنبال آن هستید، مثلا شما اگر شما دنبال صحنه های دراماتیک هستید حتما فیلم درام نگاه می کنید.

اما ژانر های بازی این گونه نیست اغلب آن ها از چیزهای احمقانه ای مانند زاویه دید دوربین و یا  نقش آفرینی که شما نقش کسی را بازی می کنید. .

برای نمونه بازی پورتال و فال اوت 3  را در نظر بگیرید هر دوی آن ها اول شخص هستند اما تفاوت بنیادی با اول شخص های مانند کال اف دیوتی دارند این تفاوت بخاطر زیبایی شناسی متفاوتی است که این بازی ها ارائه می دهند. وقتی که شما بازی بازی پرتال و کال اف دیوتی را انجام می دهید تجربه متفاوتی دارید با اینکه هر دوی آن ها اول شخص هستند و تیر اندازی هم دارند. این تفاوت به خاطر ارئه زیبایی شناسی متفاوتی است که دارند

موارد زیبایی شناسی در یک بازی

  • هیجان (بازی با طعم لذت)
  • رفاقت (بازی به عنوان یک چاچوب اجتماعی)
  • فانتزی (بازی به عنوان یک افسانه)
  • چالش (بازی به عنوان درس غلبه بر مشکل)
  • اکتشاف (بازی به عنوان یک قلمرو ناشناخته)
  • تجلی (بازی به عنوان خودیابی)
  • داستان سرایی (بازی به عنوان یک نمایش)

نکته این که در بازی ها اغلب از دو یا چهار نمونه از زیبایی شناسی ها استفاده می شود.

استفاده زیبایی شناسی ها در بازی ها:

فاینال فانتزی: فانتزی – داستان سرایی – رفاقت – اکتشاف -  چالش

سیمز: اکتشاف – فانتزی – رفاقت – داستان سرایی

یکی از بهترین راه ها برای طراحی یک بازی سوال از خود است، و اما تصمیم در مورد زیبایی شناسی بازی با طرح سوالاتی ممکن می شود، سوالاتی از هر بخش زیبایی شناسی مورد استفاده در بازی:

  • آیا رنگ نارنجی موتور در جنگل زیباست؟
  • آیا درختان با برگ های صورتی کنار میوه هایی با رنگ نارنجی زیباست؟
  • آیا سلاح هیولای افسانه ای بازی من از جنس آهن باشد بهتر است یا چوب؟
  • آیا اکتشاف در دنیای مدرن زیباست یا دنیای قدیم؟

و صد ها و هزاران سوال دیگر که در بازی شما ممکن است مطرح شود، اما به خاطر داشته باشید در هر قدم از خود سوال کنید، چرا که پیش تر گفته بودیم که کار اصلی طراح بازی تصمیم گیری است، تصمیم گیری در این مورد که بازی باید چگونه باشد و این کار با سوال کردن بسیار ساده  می شود.

 

//من پیش از اتمام، پایان را میدانم

آن بخشی است که صورتت را از داخل منفجر می کند

من نمیدانم که چه چیزی صورتت را منفجر می کند

اما این روشی برای پایان است//

تصمیم بگیرید چه چیزی اوج هیجان را به بازیکن و مخاطب القا می کند، من نمیدانم که چه چیزی باید القا شود اما هر چه که هست باید زیبایی شناسی شده باشد.

 

نکات پایانی:

اغلب طراحان بازی جدید فکر می کنند که یک بازی خوب ترکیبی از چیزهای لذت بخش بازی های دیگر است اما مکانیک، داینامیک و زیبایی شناسی  به ما می آموزد که این همیشه صدق نمی کند. ترکیب چیزهای خوب ممکن است نتیجه ای افتضاح داشته باشد.

شما با کار بر روی مکانیک ها و داینامیک ها کمک به برجسته تر کردن زیبایی شناسی بازی خود کمک می کنید.

زیبایی شناسی چیزی است که شما واقعا باید روی آن تمرکز کنید نه داینامیک و مکانیک چون بازیکن مستقیما با زیبایی شناسی درارتباط است نه داینامیک و مکانیک.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
میلاد کرامتلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی